Section: 3. Actief leren - ZH | Test Boekmodule kopie ZHjr2 | Start

Alle onderwerpenAlle onderwerpen

3. Actief leren - ZH

  • 3. Actief leren - ZH

    •  

      Je leren kun je coördineren! Daarmee werd al een start gemaakt in het eerste jaar van de huisartsopleiding. Er werd kennis gemaakt met thema’s als zelfsturend leren, je persoonlijke leerstijl en het opstellen van leerplannen.

      Ook in het tweede jaar gaan we het leren optimaliseren door o.a. het opstellen van een leerplan. Waar wil jezelf de focus op gaan leggen in de ZH-stage? Hoe kan je je doelen bereiken? In het onderwijsprogramma van vandaag gaan we werken aan je persoonlijke leerplan.

      Veel succes!

      In het tweede jaar loopt de aios verschillende externe leer werk periodes door. Het is de bedoeling dat de aios vooraf, maar ook tijdens de stage bewust bezig is met het formuleren, behalen en evalueren van medische leerdoelen. Tevens geeft de aios aan op welke wijze hij met deze leerdoelen aan de slag denkt te gaan.
      Daarnaast formuleert de aios een aantal persoonlijke leerdoelen. Deze kunnen voortkomen uit eigen reflectie of zijn gerelateerd aan feedback die de aios in de periode voorafgaand aan, of ten tijde van de stage heeft ontvangen. Behalve dat de aios eigen leerdoelen moet formuleren dient hij zich ook af te vragen op welke wijze hij deze wil gaan behalen.
      Tevens kan de aios er voor kiezen om bepaalde accenten te leggen op een aantal van de specifieke, instellingsgebonden doelstellingen.
      De leerdoelen worden vastgelegd in het e-portfolio op het leerdoel en –plannen formulier.
      De aios neemt aan het begin van de stage de leerdoelen met de stagebegeleider door.
      De docenten bekijken de leerdoelen en plan van aanpak in het e-portfolio.  Het is de verantwoordelijkheid van de aios zelf de leerdoelen op en bij te stellen,  en er voor te zorgen dat deze geregeld ter sprake komen.

      Tussenevaluatie

      De Tussenevaluatie is een goed moment om stil te staan bij het leerproces en te kijken waar de uitdaging/inspiratie ligt om mee aan de gang te gaan. 

      In tweetallen de volgende vragen doorlopen:

      • Welke leerdoel heb je al bereikt en kan van je lijstje af?
      • Welk leerdoel ben je nog niet aan toe gekomen en wil je wel graag aandacht aan besteden de komende weken? Wat is hier voor nodig (concreet)? Bij deze leerdoelen kan je er profijt van hebben dat je deze in het begin hebt besproken met je opleider. Je kan dan makkelijker ruimte hier voor ”eisen”.
      • Welk leerdoel heb je van tevoren niet bedacht, maar zou je naar aanleiding van wat je de afgelopen weken hebt ervaren/gezien óf naar aanleiding van je tussenbeoordeling mee aan de slag willen?
      • En hoe ga je dat doen?

      Plenair: evt problemen met leerdoelen inventariseren en uitwerken 

      Bij eindgesprek  met docenten komen de leerdoelen c.q. kernkwaliteiten/valkuilen als vanzelf terug, doordat aios deze in hun  eindverslag moeten beschrijven: 

      Verslag eindbeoordelingsgesprek aios met opleider 

      • Belangrijkste leerdoelen en bijbehorende competenties van deze stage:
      • Persoonlijke ontwikkeling tijdens deze stage
      • Feedback van opleider in eindgesprek en reflectie hierop

       

      Thema's, KBA's en lijnen

      Thema: n.v.t.

      Lijn: professionaliteit

      Actief leren

      • stelt door middel van reflectie periodiek de persoonlijke leerbehoefte vast, neemt planmatig deel aan deskundigheidsbevordering en evalueert het effect
      • werkt systematisch en doelgericht aan het eigen leren, op basis van zelfreflectie, feedback en toetsresultaten
      • stelt concrete leervragen aan opleider, docenten en anderen en neemt initiatieven om nieuwe dingen te leren
      • maakt voor specifieke leerdoelen een plan van aanpak, voert dit uit en evalueert het leerresultaat

       

      Leerdoelen
      1. De aios stelt medisch inhoudelijke en persoonlijke leerdoelen op met betrekking tot de ZH stage.
      2. De aios kan een leerplan opstellen met leerdoelen. 

      Curriculumcommissie

      akkoord: september 2019

      Beheerder

      M.Vermeulen

      Revisies
      Versienr. Datum herziening Beheerders
      2. oktober 2019 M.Vermeulen, M. Djajadiningrat

      Datum van wijziging: juli 2019
      • Kernkwadranten zit nu nog alleen in de GGZ module
      • In een powerpoint zijn de voor de stage relevante thema’s van het LOP toegevoegd.
      • Het opstellen van leerdoelen volgens de SMART-methode is vervallen. Dit om beter aan te sluiten bij het format van leerdoelen in het eportfolio.