Section: 31. Spoedeisende somatiek: Neurologie | Test Boekmodule kopie ZHjr2 | Start

Alle onderwerpenAlle onderwerpen

31. Spoedeisende somatiek: Neurologie

  • 31. Spoedeisende somatiek: Neurologie


    • 2

      Welkom

      Tijdens de STARtclass heb je algemene kennis opgedaan over en vaardigheden geleerd in het toepassen van de ABCDE-systematiek bij een patiënt met bewustzijnsstoornissen. In dit onderwijsprogramma willen we hier dieper en breder op in gaan en (praktische) problemen die je tegen kan komen binnen de acute neurologie bespreken.

      Denk bijvoorbeeld aan een kind dat op zijn of haar hoofd is gevallen en 2x heeft gebraakt maar verder geen klachten heeft. Of een alleenstaande oude man die op zijn hoofd is gevallen, geen antistolling gebruikt, maar wel kortdurend het bewustzijn heeft verloren. Een jonge dame die een hockeybal tegen haar hoofd heeft gekregen en, na het nuttigen van een paar biertjes na de wedstrijd, zich niet goed voelt? Wie geef je een wekadvies, wat is de waarde daar eigenlijk van en hoe leg je dat uit?

      En wat vertel je de vrouw die 2 maanden na een licht hoofdtrauma nog steeds klachten heeft die haar werkzaamheden belemmeren? Verder gaan we in op een veelvoorkomend probleem wat je ook vaak in de eerste lijn tegenkomt: acute hoofdpijn. Wat zijn alarmsymptomen en wanneer kan je rustig afwachten? Het beleid bij chronische hoofdpijnklachten komt in het onderwijsprogramma “hoofdpijn” in jaar 1 aan bod.

      Veel leerplezier!

      Video: hersenletsel na sportongeval komt vaker voor


      Thema's, KBA's en lijnen

      Thema: Spoedeisende zorg

      KBA:

      1. Stelt het toestandsbeeld vast van een patiënt met acute ziektebeelden met behulp van de ABCDE systematiek en voert daarbij de noodzakelijke handelingen uit.
      3. Legt bevindingen, diagnose en beleid vast en draagt deze helder over.
      7. Organiseert het medisch beleid in samenwerking met andere (para) medische hulpverleners en mantelzorgers.
      9. Trieert telefonisch, stelt urgentie vast, bepaalt medisch beleid en geeft instructies in begrijpelijke taal


      Thema: Korte episode zorg

      KBA:

      1. Schat de urgentie van de hulpvraag in en bepaalt de soort verrichting die noodzakelijk is
      2. Verheldert de hulpvraag, neemt de anamnese af en voert onderzoek uit.
      3. Voert aanvullende diagnostiek uit.
      4. Stelt de behandeling en het beleid in, informeert en adviseert.
      6. Sluit de episode af door de behandeling en het beleid te evalueren. 

      Leerdoelen

      De aios:

      1. de patiënt met een hoofdtrauma onderzoeken en behandelen conform de richtlijnen van de NHG standaard “Hoofdtrauma”, daarbij rekening houdend met specifieke groepen zoals kinderen, ouderen  en gebruikers van antistolling.
      2. de waarde van het wekadvies benoemen en deze kunnen uitleggen.
      3. de patiënt bij een hoofdtrauma informeren en adviseren  en de bijbehorende prognose uitleggen.
      4. de differentiaal diagnose opstellen bij acute hoofdpijn.
      5. uitleggen welk beleid gevoerd wordt bij een patiënt met acute hoofdpijnklachten volgens de NHG richtlijn.
      6. de alarmsymptomen van acute hoofdpijn herkennen. 



      Curriculumcommissie

      akkoord: februari 2020

      Beheerder

      L.Niessen

      Revisies
      Versienr. Datum herziening Beheerders
      2020.1.0. maart 2020 L Niessen, J van Rhenen, W Bedaux

      Datum van wijziging: maart 2020

      Sinds 2016 geen nieuwe richtlijnen noch belangrijk negatieve feedback waardoor geen inhoudelijke aanpassingen. Is in nieuwe format gezet