Tijdens de STARtclass heb
je uitgebreid kennis gemaakt met de opvang van acute buikpijn en het opstellen
van een differentiaal diagnose. Dit onderwijsprogramma gaat daar op voort. Waar
bij de STARTclass de nadruk lag op het functioneren op de SEH en de
bijbehorende pathologie, wordt bij deze onderwijsmodule de nadruk gelegd op de abdominale
ziektebeelden die je in een spoedsituatie als huisarts vaker tegen zal komen.
Bij een patiënt met een
acute buikpijn is het in de huisartspraktijk belangrijk dat je goed onderscheid
kan maken tussen acute problemen die direct verwezen en behandeld dienen te
worden en problemen die je wellicht zelf kunt oplossen. Met de middelen die je
als huisarts voorhanden hebt, valt dat niet altijd mee… gelukkig kan je
diagnostiek aanvragen, maar wat vraag je precies aan en wat levert het je op?
Veel succes!
Thema's, KBA's en lijnen
Thema: Spoedeisende zorg
KBA:
Stelt het toestandsbeeld vast van een patiënt met acute ziektebeelden met behulp van de ABCDE systematiek en voert daarbij de noodzakelijke handelingen uit.
Handelt getrieerde consulten en visites naar urgentie af.
Legt bevindingen, diagnose en beleid vast en draagt deze helder over.
Bepaalt het medisch beleid in samenwerking met andere (para)medische hulpverleners en mantelzorgers.
Leerdoelen
De aios:
Stelt aan de hand van anamnese en lichamelijk onderzoek de differentiaal diagnose op bij een patiënt met acute buikpijn.
Vraagt doelmatig aanvullend onderzoek aan bij een patiënt met acute buikklachten, en trekt hieruit de juiste conclusies.
Stelt een passend beleid op bij een acute buik in de eerste lijn en legt dit uit aan de patiënt.
Het programma is vanuit het vorige “acute buik” programma licht aangepast: werkvormen zijn aangepast, casuïstiek is uitgebreid, en casus pancreatitis is toegevoegd. Het gedeelte buikproblemen bij kinderen is nu uit het programma
gehaald, omdat dit elders al aan bod komt.