Section: 11. Intoxicaties | Test Boekmodule kopie ZHjr2 | Start

Alle onderwerpenAlle onderwerpen

11. Intoxicaties

  • 11. Intoxicaties


    • 2

      In dit onderwijsprogramma komen verschillende groepen intoxicaties aan bod. Je leert deze te herkennen, maar vooral ook hoe je hierover informatie kan vinden en welk beleid je hierbij maakt.

       

      Thema's, KBA's en lijnen

      Thema: Spoedeisende zorg:

      KBA (kenmerkende beroepsactiviteiten):

      1. Stelt het toestandsbeeld vast van een patiënt met acute ziektebeelden met behulp van de ABCDE systematiek en voert daarbij de noodzakelijke handelingen uit.

      Thema: Korte episode zorg

      KBA (kenmerkende beroepsactiviteiten):

      1. Schat de urgentie van de hulpvraag in en bepaalt de soort verrichting die noodzakelijk is (telefonisch consult, consult of visite). 
      2. Verheldert de hulpvraag, neemt de anamnese af en voert onderzoek uit. 
      3. Voert aanvullende diagnostiek uit. 
      4. Stelt de behandeling en het beleid in, informeert en adviseert.

      Leerdoelen

      De aios:

      1. Zoekt op de juiste plek zoals het NVIC betrouwbare informatie over intoxicaties en past deze toe.
      2. Kan de verschillende toxidromen onderscheiden en herkennen obv symptomen.


      Curriculumcommissie

      akkoord: april 2021

      Beheerder

      L.Niessen

      Revisies
      Versienr. Datum herziening Beheerders
      2021.01.01 april 2021 L.Niessen, K. Aan de Stegge

      Datum van wijziging: april 2021 

      De inhoud van het programma is aangepast naar de huidige tijd, de toename van het gebruik van lachgas maakt dat dit middel een plek heeft gekregen in het onderwijs. Naar minder frequente intoxicaties worden wel bronvermeldingen gedaan maar zijn niet meer deel van het onderwijs (zoals paddenstoelen).

      Het is een keuze-OWP in het nieuwe curriculum maar naar aanleiding van de wensen van docenten en aios wordt het wel als vast programma ingeroosterd in jaar 2.